Artiklar om: Mallar

Mall: Skoldag

Mattelektion



9:00-10:00, 1 h

Jag hänger inte med i lektionen



Akuta lösningar:

Räck upp handen och be läraren förtydliga
Spela in/filma lektionen och titta på den i små delar hemma sedan
Skriv ned frågor som dyker upp för att kunna ställa dem i efterhand

Proaktiva lösningar:

Be om att få anteckningsstöd
Be om att få en mentor att gå igenom lektionerna med i efterhand om det behövs
Prata med läraren efter lektionen och förklara vad du behöver hjälp med att förstå

Jag lyckas inte lösa uppgifterna



Akuta lösningar:

Be om stöd att dela upp uppgifterna
Tidsbestäm de olika momenten för att hinna med alla delar
Be om att få gå till en lugnare plats om det är svårt att fokusera

Proaktiva lösningar:

Be om skriftliga instruktioner med svar på vad, när, hur, varför
Ta med hörlurar för att skärma av ljud runtom
Använda checklistor som underlättar ordningsföljd, prioritering etc

Jag orkar inte vara kvar



Akuta lösningar:

Engagera dig i lektionen genom att ställa frågor, delta i samtal, anteckna
Sätt dig längst fram och ta ögonkontakt med läraren för att rikta ditt fokus
Be om att få gå till toaletten och ta en paus

Proaktiva lösningar:

Ta med en stressboll, fidget spinner, virkning eller liknande att hålla på med, eller något som lugnar dig
Är det ångestfyllt med lektionstillfällen för dig? Be om hjälp från kuratorn
Är lektionssalen sensoriskt obehaglig? Ta med keps för att mildra ljus, öronproppar med hål i för att mildra ljud

Rast



10:00 - 10:15, 15 min

Jag vet inte vad jag ska göra



Akuta lösningar:

Spela spel på mobilen
Ta en promenad, antingen inomhus eller utomhus
Se vad andra gör och gör detsamma

Proaktiva lösningar:

Planera ett par förbestämda aktiviteter du kan göra på rasten
Har du kompisar i klassen? Bestäm i förväg att ni ska göra något tillsammans
Rasten syftar till att ge dig vila innan nästa lektion - vad ger dig energi?

Jag känner mig överväldigad



Akuta lösningar:

Gå till en lugn plats där du får vara ifred - utomhus, en toalett eller ett vilorum
Sätt en timer för när rasten tar slut så att du inte behöver stressa över om du är sen
Sätt på dig hörlurar eller titta i en bok för att andra ska låta dig vara ifred

Proaktiva lösningar:

Prata med kuratorn om att få ha en lugn plats tillgänglig dit du kan gå på rasten
Förbered något lugnande, t.ex. en playlist eller ljudbok, att använda om du blir överväldigad
Ta med dig sådant som skärmar av intryck - solglasögon/keps, hörlurar etc.

Jag vet inte hur jag ska socialisera med mina klasskompisar



Akuta lösningar;

Finns det någon du känner lite mer än andra? Gå till hen och fråga "är det okej om jag hänger med dig/er?" :)
För att ta kontakt - inled med en kommentar eller fråga om något ni har gemensamt, t.ex. förra eller nästa lektion
Om du kommer in i ett samtal, kom ihåg att ställa frågor till de andra om temat de pratar om

Proaktiva lösningar:

Förbered några ämnen du skulle kunna prata om på rasten
Öva på att lyssna mer än du pratar, sikta på att prata 30% och lyssna 70%
Lär dig sociala skript för småprat, de flesta sociala interaktioner liknar varandra

Gympalektion



10:15 - 11:30, 1 h 15 min

Det är obehagligt



Akuta lösningar:

Håll för öronen vid höga ljud, visselpipa etc.
Knyt något runt huvudet för att slippa svett i ansiktet
Vänta tills andra är klara med att duscha innan du går in

Proaktiva lösningar:

Skaffa dri-fit kläder så känner du inte av svetten på samma sätt
Be gympaläraren om information en vecka i förväg om vad ni ska göra
Skaffa vattentäta öronproppar att ha i omklädningsrummet och duschen

Det är överväldigande att träna med andra



Akuta lösningar:

Be läraren att få göra något annat
Ställ dig längst bak där du syns minst
Be om att få den rollen i gruppen som passar dig bäst (t.ex. att stå i mål om du inte vill behöva springa)

Proaktiva lösningar:

Be läraren om övningar för ökad kroppskännedom
Kom överens med en kompis på förhand om att vara i par om ni behöver välja
Prata med läraren om vad som funkar och inte för dig, kan du få alternativ?

Det är för fysiskt ansträngande, jag ger upp



Akuta lösningar:

Tillåt dig själv att minska intensiteten istället för att sluta
Bestäm dig för att fortsätta 2 minuter i taget
Be läraren om tydlig information om hur mycket som krävs av dig (t.ex. hur många varv du behöver springa)

Proaktiva lösningar:

Prata med läraren och se om du kan få anpassningar kring detta
Be om att få information om hela lektionens upplägg i början
Be läraren att använda ett visuellt tidshjälpmedel (t.ex. timstock) för olika moment

Lunch



11:30 - 12:30, 1 h

Jag gillar inte maten



Akuta lösningar:

Finns det någonting du kan tänka dig? Ta mer av bara det
Kan du köpa något att äta i/nära skolan som alternativ lunch?
Fråga personalen i matsalen om det finns något annat du kan få

Proaktiva lösningar:

Be att få menyn för skollunchen i förväg
Ta med mat de dagar du vet att det kommer vara svårt för dig att äta
Prata med skolan om sådana saker som bara inte funkar för dig att äta - kan du få anpassningar?

Jag vet inte var jag ska sätta mig



Akuta lösningar:

Vill du sitta själv? Det är helt okej! Hitta en plats där du kan vara ifred
Finns det plats nära någon du känner? Gå dit och fråga om du kan sitta där
Om det är svårt att välja, ta den närmaste platsen du får syn på

Proaktiva lösningar:

Kom överens med en kompis om att sitta ihop
Hör med kuratorn om du kan få ha en egen plats att sitta på
Ha en plan i förväg om vilken del av matsalen du ska sikta på för att avgränsa valmöjligheterna

Det är obehagligt i matsalen



Akuta lösningar:

Finns det någon del som är lugnare? Sikta på den
Sätt dig i ett annat rum om du får
Vänta tills det börjar bli mer tomt innan du går dit

Proaktiva lösningar:

Prata med kuratorn om att få äta på en egen plats (ev. med någon/några kompisar)
Ta med hörlurar/öronproppar och keps/solglasögon för att mildra intrycken
Fråga om du kan få gå in och äta innan alla kommer så att du inte behöver stressa i slutet

Grupparbete



12:30 - 14:00, 1 h och 30 min

Jag vet inte vad jag ska göra



Akuta lösningar:

Föreslå för gruppen att göra en tydlig arbetsfördelning
Ta ansvar för en specifik avgränsad del av arbetet och kom överens om när det ska vara klart
Be läraren om skriftliga instruktioner

Proaktiva lösningar:

Prata med läraren om att få tydliga instruktioner kring vad, vem, hur, när, varför kring uppgifter
Be läraren om en genomgång i hur man bryter ned gruppuppgifter
Planera en vanlig del i grupparbeten som du alltid kan föreslå att ta dig an

Jag vet inte hur jag ska bete mig med de andra i gruppen



Akuta lösningar:

Var tydlig med vad du behöver i ett grupparbete. T.ex. lugn miljö, tydliga deadlines.
I en grupp kommer alla ha olika åsikter. Är det värt att släppa din åsikt för att smidigare komma framåt, även om det blir annorlunda än du skulle velat?
Utgå ifrån uppgiften, det är därför ni är samlade. Hur kommer ni vidare med den?

Proaktiva lösningar:

Om det är för utmattande med grupparbeten, be om att få individuella uppgifter istället
Är det någon i klassen du vill vara i samma grupp som? Kan ni komma överens om att göra grupparbeten ihop?
Be om information om gruppuppgifterna i förväg så att du hinner greppa dem tills det är dags att träffas i gruppen

Jag får ingenting gjort



Akuta lösningar:

Säg att du sätter dig i en lugnare miljö där du kan fokusera bättre
Bryt ned din del av uppgiften i flera mindre steg för att förtydliga var du ska börja
Bestäm att börja med bara 10 minuters arbete för att komma över tröskeln att komma igång

Proaktiva lösningar:

Föreslå att ses med någon i gruppen/hela gruppen på bestämda tider för att arbeta
Om du kört fast, be någon (antingen i gruppen eller en vän/familjemedlem) om hjälp med att komma vidare
Om uppgiften du fått inte funkar för dig, kontakta gruppen och be om att få byta uppgift med någon

Träffa skolsköterskan



14:00- 14:30, 30 min

Jag vet inte vad jag vill ha stöd kring



Akuta lösningar:

Berätta just det, och be om hjälp att lista ut det ihop.
Du behöver inte ha svaren själv, beskriv vad det är som är jobbigt, hur abstrakt det än är
Be om att få ta en paus. Ibland gör stressen av att behöva svara på en fråga att man låser sig och inte kommer på något att svara.

Proaktiva lösningar:

Skriv en lista hemma på sådant som gör att du skulle vilja ha hjälp
Finns det någon som känner dig väl som skulle kunna beskriva sitt perspektiv? Ibland hjälper det att höra vad andra sätter för ord på situationen.
Läs på forum vad andra med din diagnos kämpar med, se om det är något där du känner igen dig i. Olika personer sätter olika ord på sina upplevelser, kanske hittar du något som stämmer för dig.

Jag vågar inte be om det jag behöver hjälp med



Akuta lösningar:

Börja med "detta känns svårt att be om"
Skriv ned det du vill be om på en lapp om det känns jobbigt att verbalisera
Om det känns svårt att be om på egen hand, säg att någon annan har föreslagit det för dig

Proaktiva lösningar:

Öva på att be om hjälp med små saker i olika sammanhang. Hitta något sätt att belöna dig själv varje gång du vågat
Formulera dig i ett mail om du vill kunna hitta orden i lugn och ro, redigera tills du är nöjd nog
Gör en lista för fördelar och nackdelar med att be om hjälp vs inte be om hjälp

Jag litar inte på personen



Akuta lösningar:

Be om information om vad som händer med det du berättar
Testa med att be om berätta eller be om något litet för att se hur personen hanterar det
Brukar du ha svårt att lita på andra? Testa att berätta det och se hur personen svarar

Proaktiva lösningar:

Har ni olika sätt att kommunicera? Det kan göra att det känns svårt att lita på personen även om hen är bra på det hen gör. Skicka information om din diagnos och vad som funkar för dig i kommunikation.
Be någon om hjälp att reda ut ifall det är just personen du inte litar på eller om det är en känsla av obehag kring att be om hjälp generellt
Om det är just denna person som inte känns bra, sök kontakt hos en annan, t.ex. på ungdomsmottagningen, vårdcentralen eller BUP

Bildlektion



14:30-15:30, 1h

Det blir inte som jag vill



Akuta lösningar:

Kort arbetsminne kan göra det svårt att hålla bilder i huvudet. Ta hjälp av foton eller referensbilder.
Måla så som passar din motorik, kanske behöver du inte ha med alla detaljer?
Om motivationen tar slut vid detaljerna, ta det fem minuter i taget för att orka med

Proaktiva lösningar:

Hitta foton eller referensbilder i förväg som du kan använda dig av
Testa olika former av skapande för att se vilken du trivs bäst med
Om perfektionism kommer i vägen, öva på att göra saker good enough

Jag vet inte vad jag ska göra



Akuta lösningar:

Fråga läraren om hen kan förtydliga instruktionen
Ibland kan det svåraste med bild vara att just börja. Ta ett papper och börja göra någon sorts streck, det spelar ingen roll vad det blir.
Om du har fått ett tema men har svårt att veta hur du ska representera det, välj något kopplat till det att utgå ifrån - en färg, ett objekt, ett minne

Proaktiva lösningar:

Be om information om övningarna/projekten i förväg så att du har tid att processa dem innan du behöver börja
Fundera på hur du kan bygga in sådant du är intresserad av i bildlektionerna
Fråga läraren om vilka kriterier som är viktiga för ditt betyg och vägleds av dem

Jag kommer inte igång



Akuta lösningar:

Ibland kan viljan att det ska bli precis som man tänkt göra det svårt att alls komma igång. Tillåt dig själv att låta resultatet bli som det blir, ingen är proffs från början.
Om det du tänkt göra känns övermäktigt, välj ut en del och börja med att öva på den.
Ta två kritor, blunda och börja måla på ett papper för att komma igång. Fortsätt sen med det du ska göra.

Proaktiva lösningar:

Välj ut en del av skapandet (färg, linje, form etc) att fokusera på
Be läraren om tips på sätt att komma igång med en bildövning
Det är många beslut involverade i att skapa bild. Välj ett material/färg på förhand att börja med nästa gång.

Uppdaterad den: 09/04/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!