Artiklar om: Mallar

Mall: Universitet/högskola

Föreläsning



09:00-10:30, 1h 30 min

Jag hänger inte med



Räck upp handen och be föreläsaren förtydliga
Spela in/filma föreläsningen och titta på den i små delar hemma sedan
Skriv ned frågor som dyker upp för att kunna ställa dem i efterhand
Be om att få anteckningsstöd
Be om att få en mentor att gå igenom lektionerna med i efterhand om det behövs
Prata med föreläsaren efter lektionen och förklara vad du behöver hjälp med att förstå

Jag orkar inte vara kvar



Akuta lösningar

Aktivera dig i relation till föreläsningen - anteckna, ställ frågor
Sätt dig längst fram och ta ögonkontakt med föreläsaren för att rikta ditt fokus
Ha en låtsasdialog med föreläsaren i ditt huvud för att engagera ditt fokus. När hen gör en poäng, svara i tanken, det kan vara så enkelt som "jasså, är det sant?"

Proaktiva lösningar

Ta med en stressboll, fidget spinner, virkning eller liknande att hålla på med, eller något som lugnar dig
Är det ångestfyllt med föreläsningstillfällen för dig? Be om hjälp från kuratorn
Är föreläsningssalen sensoriskt obehaglig? Ta med keps för att mildra ljus, öronproppar med hål i för att mildra ljud

Jag minns ingenting av det som har sagts



Akuta lösningar

Du behöver inte minnas allt - utgå från kursplanen eller prata med läraren för att se vilka delar är viktigast
Processa på det sätt som du lär dig bäst - skriv anteckningar, rita modeller.
Om det är en onlineföreläsning, testa att lyssna på 1,5x hastighet och upprepa bitar som är viktiga

Proaktiva lösningar:

Kan du ta del av samma information på ett annat sätt? I kurslitteratur, be att få presentationen som användes, be att få en klasskompis anteckningar
Maila föreläsare och be om en sammanfattning av de viktigaste poängerna
Be att få träffa föreläsaren för att gå igenom koncepten på föreläsningen om det finns möjlighet

Rast



10:30-11:00, 30 min

Jag vet inte vad jag ska göra



Akuta lösningar

Spela spel på mobilen
Ta en promenad, antingen inomhus eller utomhus
Se vad andra gör och gör detsamma

Proaktiva lösningar

Planera ett par förbestämda aktiviteter du kan göra på rasten
Har du kompisar i klassen? Bestäm i förväg att ni ska göra något tillsammans
Rasten syftar till att ge dig vila innan nästa lektion - vad ger dig energi?

Jag känner mig överväldigad



Akuta lösningar

Gå till en lugn plats där du får vara ifred - utomhus, en toalett eller ett vilorum
Sätt en timer för när rasten tar slut så att du inte behöver stressa över om du är sen
Sätt på dig hörlurar eller titta i en bok för att andra ska låta dig vara ifred

Proaktiva lösningar

Prata med kuratorn om att få ha en lugn plats tillgänglig dit du kan gå på rasten
Förbered något lugnande, t.ex. en playlist eller ljudbok, att använda om du blir överväldigad
Ta med dig sådant som skärmar av intryck - solglasögon/keps, hörlurar etc.

Jag vet inte hur jag ska socialisera med mina kursare



Akuta lösningar:

Finns det någon du känner lite mer än andra? Gå till hen och fråga "är det okej om jag hänger med dig/er?" :)
För att ta kontakt - inled med en kommentar eller fråga om något ni har gemensamt, t.ex. förra eller nästa lektion
Om du kommer in i ett samtal, kom ihåg att ställa frågor till de andra om temat de pratar om

Proaktiva lösningar:

Förbered några ämnen du skulle kunna prata om på rasten
Öva på att lyssna mer än du pratar, sikta på att prata 30% och lyssna 70%
Lär dig sociala skript för småprat, de flesta sociala interaktioner liknar varandra

Seminarium



11:00-12:00, 1h

Jag vet inte hur jag ska bete mig med de andra i gruppen



Akuta lösningar:

Var tydlig med vad du behöver i ett grupparbete. T.ex. lugn miljö, tydliga deadlines.
I en grupp kommer alla ha olika åsikter. Är det värt att släppa din åsikt för att smidigare komma framåt, även om det blir annorlunda än du skulle velat?
Utgå ifrån uppgiften, det är därför ni är samlade. Hur kommer ni vidare med den?

Proaktiva lösningar:

Om det är för utmattande med grupparbeten, be om att få individuella uppgifter istället
Är det någon i klassen du vill vara i samma grupp som? Kan ni komma överens om att göra grupparbeten ihop?
Be om information om gruppuppgifterna i förväg så att du hinner greppa dem tills det är dags att träffas i gruppen

Jag får ingenting gjort



Akuta lösningar:

Bryt ned din del av uppgiften i flera mindre steg för att förtydliga var du ska börja
Säg att du sätter dig i en lugnare miljö där du kan fokusera bättre
Bestäm att börja med bara 10 minuters arbete för att komma över tröskeln att komma igång

Proaktiva lösningar:

Föreslå att ses med någon i gruppen/hela gruppen på bestämda tider för att arbeta
Om du kört fast, be någon (antingen i gruppen eller en vän/familjemedlem) om hjälp med att komma vidare
Om uppgiften du fått inte funkar för dig, kontakta gruppen och be om att få byta uppgift med någon

Jag vet inte vad jag ska göra



Akuta lösningar:

Föreslå för gruppen att göra en tydlig arbetsfördelning
Ta ansvar för en specifik avgränsad del av arbetet och kom överens om när det ska vara klart
Be läraren om skriftliga instruktioner

Proaktiva lösningar:

Prata med läraren om att få tydliga instruktioner kring vad, vem, hur, när, varför kring uppgifter
Be läraren om en genomgång i hur man bryter ned gruppuppgifter
Planera en vanlig del i grupparbeten som du alltid kan föreslå att ta dig an

Lunch



12:00 - 13:00, 1h

Det är obehagligt i lunchrummet



Akuta lösningar:

Finns det någon del som är lugnare? Sikta på den
Sätt dig i ett annat rum om du får
Vänta tills det börjar bli mer tomt innan du går dit

Proaktiva lösningar

Hitta en annan plats som du kan äta på de dagar du inte orkar med lunchrummet
Ta med hörlurar/öronproppar och keps/solglasögon för att mildra intrycken
Planera din dag så att du kan ta lunch innan alla kommer så att du inte behöver stressa i slutet

Jag vet inte var jag ska sätta mig



Akuta lösningar:

Vill du sitta själv? Det är helt okej! Hitta en plats där du kan vara ifred
Finns det plats nära någon du känner? Gå dit och fråga om du kan sitta där
Om det är svårt att välja, ta den närmaste platsen du får syn på

Proaktiva lösningar:

Kom överens med en klasskompis om att luncha ihop
Hör med studiestödsavdelningen om de kan hjälpa dig med anpassningar kring en egen plats att äta lunch på
Ha en plan i förväg om vilken del av lunchrummet du ska sikta på för att avgränsa valmöjligheterna

Jag har svårt att äta min mat



Akuta lösningar:

Sätt dig någon annanstans - det kan vara svårt att få aptit om man är överväldigad
Har du en rast lite senare där du skulle kunna äta? Avvakta tills dess om aptiten inte finns.
Kan du köpa någon annan mat som känns mer tilltalande?

Proaktiva lösningar:

Ha med dig en målersättning som backup ifall du inte lyckas äta på lunchen och inte har tid för en hel måltid senare
Äter du centralstimulerande medicin? Se hur timingen av den påverkar din aptit, kanske behöver du ta den tidigare för att kunna äta vid lunchen
Om lunchrummet är otillgängligt för dig, prata med universitetet om anpassningar. Kanske tassar på stolarna, gardiner för fönstren, riktlinjer om vilken sorts mat som är olämplig att micra i gemensamt rum.

Plugga



13:00-15:00, 2h

Jag vet vad jag ska göra men jag kommer inte igång



Akuta lösningar:

Bryt ned det du ska göra i mindre steg. Fortsätt bryta ned det till så små steg att du kan komma igång.
Välj ett medium som passar dig. Om du inte gillar att läsa, finns det Youtube-videos på ämnet?
Avbryt. Bestäm dig för att ta en rast på fem minuter för att sedan sätta igång

Proaktiva lösningar:

Anpassa schemat efter din hjärna. När är det lättast för dig att göra vad? Är du mest produktiv på morgonen eller eftermiddagen? Anpassa studierna utefter det
Testa olika appar för att hjälpa dig med fokus. T.ex. Forest, FocusMate.
Trivs du bäst med tystnad eller bakgrundsmusik för att få saker gjort? Gör en spellista för fokus om du vill ha ljud.

Jag vet inte vad jag ska göra



Akuta lösningar:

Gör en lista av vilka teman du behöver fokusera på/uppgifter du behöver göra
Om du inte vet vilka uppgifter/teman du har, utgå från din kursplan
Gör en mindmap kring de olika teman du behöver ha koll på där du skriver upp vad du kan om dem - fokusera på dem teman där du har minst saker att skriva

Proaktiva lösningar:

Utveckla ett system för att hålla koll på alla uppgifter som du får. Lägg in dem i Mariko!
Be att få ha regelbundna avstämningar med en lärare/mentor kring vad som är prioriterat just nu
Utforska Eisenhowers matrix för att prioritera, när är det viktigt att lägga tid på vad i dina studier?

Jag blir inte klar



Akuta lösningar:

Testa metoder som Pomodoro, att fokusera i korta sekvenser och ta regelbundna pauser
Vi kommer alla prokrastinera - planera hur du kan göra det produktivt. Ha ett par uppgifter som du kan växla mellan om det hjälper dig hålla igång.
Gör en plan för dina studier med deldeadlines för varje del

Proaktiva lösningar:

Hitta ett engagerande sätt att plugga. Gör egna quiz, flashcards eller liknande
Se över din studiemiljö, kan ljud/ljus/lukt störa dig mindre?
Är det något särskilt du fastnar i? Be om hjälp/hitta andra beskrivningar av just det för att komma vidare

Examen



15:00-16:30, 1h 30 min

Jag fastnar och hinner inte klart



Akuta lösningar:

Svara på de enkla frågorna först så att du samlar så många poäng du kan utan att fastna på de där du inte vet
Om du har valalternativ, använd uteslutningsmetoden för att se vilka som inte är rätt. Om du inte vet av de som är kvar, gissa och gå vidare.
Om du redan har skrivit det du vet av en fråga, gå vidare och börja på nästa. Kom tillbaka till frågan du fastnat på om du har tid i slutet.

Proaktiva lösningar:

Be om förlängd provtid som en anpassning för din funktionsnedsättning
Be om att få göra dina prov på ett alternativt sätt om det är lättare för dig - t.ex. muntligt istället för skriftligt.
Kan du innehållet men låser dig just under provsituationer? Be om hjälp med stress- och ångesthantering för att kunna göra din kunskap mer rättvisa på proven.

Jag minns ingenting av det jag pluggat



Akuta lösningar:

Läs igenom hela provet först. Ibland låser sig hjärnan av att inte kunna första frågan - du kanske kan resten, och behöver inte ha full poäng för att klara provet
Du har alltid större chans till poäng om du skriver något än ingenting alls. Skriv det första som kommer upp i huvudet när du läser frågan om du inte vet vad du ska svara.
Om du känner stress, försök tillåta känslan. Ta en minut att göra något annat - drick vatten, klottra lite, skriv om frågorna för hand, för att sedan återkomma och försöka igen.

Proaktiva lösningar:

Testa vilka sätt som hjälper dig minnas bäst. Att förklara ett koncept (för någon annan eller din lampa) kan göra att du minns det bättre än om du läser om det på egen hand upprepade gånger.
Be om tidigare prov att öva på för att förbereda dig och se var du behöver plugga mer
Skapa mnemonics - minneshjälpmedel där du hittar på en mening för att komma ihåg i vilken ordning saker kommer.

Mina slarvfel drar ner mitt betyg



Akuta lösningar:

Se till att ha tid i slutet för att gå igenom detaljerna i provet, såsom siffror, enheter eller liknande
Läs instruktionerna för provet två gånger för att vara säker på att du förstår dem. Fråga examensanordnaren om du är osäker.
Kolla särskilt efter den typen av slarvfel du vet att du gjort tidigare

Proaktiva lösningar:

Se till att ge dig själv goda förutsättningar för att vara utvilad till provet - försök få ordentligt med sömn
Ta med öronproppar till provet för att undvika distraktioner
Ha med dig snack bars för att kunna fylla på med energi under provet

Uppdaterad den: 27/03/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!